joi, 16 octombrie 2014

Aglomerarea

Urbană este marea provocare a marilor orașe. Hmmm, și a comodității (snobismului) unora, aș îndrăzni să adaug eu. Că numărul locuitorilor unora dintre orașe a crescut nu mai este un secret pentru nimeni. Că numărul mașinilor a crescut, este la fel de știut de toți. Că din cauza comportamentului nostru, al tuturor, avem cu toții de suferit, cred că unii dintre voi nu mai au îndoieli. De la cozile nesfârșite de mașini la semafoare până la lărgirea intervalului orar în care se consideră a fi oră de vârf a fost doar un pas.

Cu puțină voință, fiecare dintre noi putem pune umărul la schimbarea acestei stări de fapt. Parcurgerea distanțelor rezonabile (care diferă de la persoană la persoană) pe jos, „la pas” este o atitudine care face mai mult bine decât suntem dispuși să credem.


Mișcarea este sănătoasă, pune în acțiune diverse grupe de mușchi care nu sunt solicitate în multe alte activități, este prietenoasă cu inima și dezvoltă capacitatea plămânilor de „a oxigena” sângele, dacă îmi este permis să spun toate acestea fără pretenții de limbaj medical.

În Cluj Napoca, transportul public de persoane este foarte bine pus la punct, cu trasee care acoperă toate zonele orașului, cu un număr de mijloace auto (tramvaie, troleibuze și autobuze) suficient pentru a nu aștepta zeci de minute în stații.


Nu în ultimul rând, calitatea acestora este ridicată, parcul auto reînnoindu-se permanent.


Tramvaiele asigură condiții extrem de confortabile pentru călătoria dintro parte în alta a orașului




Nu există nici un motiv pentru care să nu renunți la mașina personală atunci când ai de mers din punctul A în punctul B, în oraș. Beneficii sunt multe: puțină mișcare, așa cum am scris și mai sus; cost redus al deplasării: costul biletului pe mijloacele de transport în comun este mai mic decât al combustibilului consumat la care se adaugă plata parcării; locurile de parcare amenajate sunt mult prea puține în comparație cu numărul uriaș de mașini, așa că este o adevărată aventură să găsești unul în zona de interes; o micșorare a aglomerației stradale: este limpede că un autobuz ocupă mult mai puțin spațiu pe stradă decât „ț” mașini, în care ar putea călători toți pasagerii din primul menționat; în sfârșit, dar nu cel mai puțin important: noxele emise în atmosferă se reduc semnificativ atunci când mașinile personale stau în parcare, nu-i așa? Mediul are nevoie de ajutorul nostru!

Și dacă am vorbit de bilete: în Cluj există posibilitatea achiziționării acestora cu ajutorul telefonului mobil, așa că încă o problemă a fost rezolvată:


No bine, no! Dacă toate cele scrise până acum nu v-au convins, mai fac o încercare: 
Comisia Europeana a început o campanie prin care vrea să comunice faptul că cel mai bun mod de a te deplasa prin oraş este printr-un mix de mijloace de transport. Spre exemplu, la orele de vârf, maşina nu e cea mai bună alegere. Sau bicicleta, deşi este rapidă şi contribuie la sănătatea ta, când plouă sau e foarte frig nu poate fi folosită. Cel mai bine este să reuşeşti să foloseşti toate mijloacele de transport ca să ajungi la timp unde trebuie, iar Comisia Europeană oferă premii celor care îşi fac un selfie prin care să evidenţieze faptul că un mix calculat este tot ce-ţi trebuie în oraş.” Sursă.



„Arata-ne the Right Mix! Incarca un "selfie" din orasul tau in care ne arati cum folosesti oricare dintre urmatoarele mijloace de transport: role, scuter, motocicleta, barca, tren, trotineta, mers pe jos, bicicleta, „car sharing” (cel putin 3 persoane intr-o masina), tramvai, autobuz, troleibuz, metrou, ca varianta de deplasare urbana, contribuind la protejarea mediului printr-un oras mai curat si mai putin aglomerat.Prin tragere la sorti poti castigaun voucher de 400 lei la Decathlon.” Sursă.
Cum unde? :)) AICI!

La final, vă propun și filmulețul oficial al acestei campanii:


























16 comentarii:

  1. Biletele la transportul in comun din Cluj sunt mai scumpe decat la Bucuresti. ;)
    Probabil asta este motivul pentru care nu se este aglomeratie la fotografiile din tramvai. :)
    Oricum, este laudabil ca si pana tichetele de parcare se cumpara de la bancomate in Cluj. Problema este ca tichete de parcare se gasesc fara probleme la Cluj, insa cu locurile de parcare nu va invidiez. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fotografiile din tramvai au fost făcute în mod intenționat în așa fel încât să nu surprindă persoane, deoarece nu am avut posibilitatea să-i întreb (era destul de ciudat să o fac!) pe călători dacă nu-i deranjează să apară în fotografii pe blogul meu .... am vrut să scot în evidență condițiile asigurate de transportul public de persoane în orașul în care locuiesc!

      Ștergere
  2. sfaturile tale sunt de un bun simt adorabil dar acelasi bun simt e intr-o mare lipsa in ceea ce ii priveste pe locuitorii marilor orase...
    nici in Bucuresti nimeni nu renunta la transportul cu masina personala, pierderile de timp fiind considerate un "accesoriu" al acestui obiect :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, da! Cele două aspecte precizate de tine sunt la pachet! :)

      Ștergere
  3. De acord cu tine. Eu folosesc în timpul săptămânii numai transportul în comun :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte adevarat! La ce harababura de trafic este in marile orase, sigur va trebui sa se ajunga la asa ceva, caci altfel unde vom mai ajunge? Si chiar avem nevoie sa mai facem si miscare, ca doar nu ne-am nascut in masina.

    O zi frumoasa! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact ăsta este punctul atins: nu vom mai ajunge ...la timp! :)

      Ștergere
  5. Sunt intru totul de acord cu cele relatate de tine aici, mai putin cu remarca de a numi snobism, faptul ca locuiesti sau iti doresti sa locuiesti in mediul urban... Atata vreme cat copiii nu merg la scoala, a locui intr-o suburbie este idilic... apoi incepe stressul! Satele nu au decat scoli generale, copiii se intalnesc si se joaca impreuna, unul de la sat se va izola de grup, in plus scolile sportive, asociatiile sau cluburile pentru cursuri de pictura sau muzica nu exista tocmai in capatul satului. Ca adult, seara poate vrei sa mergi la un spectacol de teatru sau la cinema... autobuzele externe au circulatie limitata, in general doar la orele de varf. Deci, spun eu ca fiecare analizeaza bine avantajele si dezavantajele atunci cand alege sa inchirieze sau sa cumpe o locuinta in oras sau in afara orasului, preturile lor fiind in reala concordanta cu aceste conforturi sau disconforturi.
    In Romania pentru ca stazile sa se descongestioneze, trebuie in primul rand sa se creeze parcari subterane sau cu etaj. Bineinteles ca in cartierele cu blocuri vechi "cutie de chibrituri" nu mai e posibil... Apoi mijloacele de transport in comun trebuie sa circule regulat, sa capete increderea oamenilor ca se pot baza ca ceea ce scrie pe tablita care prezinta programul de circulatie se si respecta.
    In Germania, pensionarii spre exemplu, beneficiaza de reducere la abonament pt.autobuz daca accepta sa circule dupa ora 8:30 cand de obicei scolarii si cei ce lucreaza se grabesc sa ajunga la program. In rest, daca totusi trebuie sa circule in timpul orelor de varf, platesc bilet intreg. E o metoda excelenta, care functioneaza bine.
    Apoi, firmele mari, intreprinderile, au cerut sa fie amplasata o statie de autobuz in fata portii , astfel incat sa fie avantajos pentru angajati, si deci acestia sa renunte la a se deplasa cu autoturismul personal. Mai mult, firma la care lucrez eu premiaza la sfarsitul anului pe toti cei care dovedesc ca au venit la serviciu cu bicicleta un an intreg! Este din nou un stimulent.
    Eu spre exemplu, daca merg cu bicicleta la serviciu, am nevoie de trei sfert de ora, cu autoturismul doar 8 minute, pentru ca merg pe centura orasului construita ca autostrada si care este interzisa biciclistilor...
    Educatie in masa nu se poate face, decat prin introducerea unor reguli pe care sa le respecte fiecare. Spre exemplu masinile cu emisie mare de gaz sa nu aiba acces in centrul oraselor, parcarea autoturismelor sa se faca doar in locuri marcate - zonele aglomerate sa aiba timp limitat de stationare, controlarea zonelor de parcare sa se faca si amenzile sa fie corespunzatoare... si asa mai departe... Unde sunt reguli, e ordine.
    De aceea zic ca e bine ca fiecare sa gandeasca punctele pe care tu le-ai expus atat de frumos in acest articol si sa aleaga varianta personala cea mai avantajoasa.
    O zi faina! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oh vaaaai, cat am scris! :-( Sorry!

      Ștergere
    2. ce mult mi-ar placea ca si Primaria Bucurestiului sa implementeze cateva dintre ideile expuse de tine...
      gratuitatea dupa ora 8.30 pentru pensionari este o idee excelenta
      nu vreau sa fiu inteleasa gresit, cu totii ajungem la varsta pensionarii si am tot respectul pentru aceasta categorie sociala dar dimineata, cand aglomeratia si stresul de a ajunge la timp la program te impinge de la spate, (si nu pentru ca plecam tarziu de acasa) batraneii cu carucioarele pentru cumparaturi, care oricum nu au nicio graba se enerveaza de inghesuiala, de faptul ca nu sunt locuri pe scaune, ca masina nu sta destul in statii...ufff...
      in Bucuresti mijloacele de transport in comun respecta orarul dar in momentul cand traficul se aglomereaza....

      mai aveam putin si te prindeam din urma cu cat de mult am scris :))

      Ștergere
    3. Am recitit partea de început a articolului și accept faptul că nu am fost suficient de clar în momentul folosirii cuvântului snobism. Intenționam să fac referire clară la cei care, nu puțini, merg din cartier până în centru cu mașina, că de, de aceea și-au cumpărat-o, și, ca semn distinctiv a calității pe care le-am atribuit-o, o parchează unde au chef, pun avariile și intră în locul unde au ceva de rezolvat. Asta a fost intenția inițială, dar m-am luat cu tastele și am uitat toate amănuntele, motiv pentru care mă bucur că ai sesizat chestiunea.
      Mai apoi, de mai mulți ani, ca o formă abilă de a susține compania locală de transpot public de persoane din banii noștri ai tuturor, toți, repet, toți pensionarii din Cluj Napoca au abonamente anuale gratuite pe toate mijloacele de transpot public de persoane! Găselnița este diabolică, deoarece subiectul este sensibil și cu mare greutate poate fi atins fără a stârni reacții de genul „cum îndrăznești?, ai să ajungi și tu ca ei!, ...”; măsura este bună și prin faptul că în acest mod compania are bani suficienți și mijloacele auto sunt de un nivel calitativ ridicat; partea neplăcută este aceea că, harnici cum îi știm, pensionarii nu au somn și pur și simplu nu încapi de ei dimineața, când toți cei mai tineri merg la școală/serviciu ......la toți le este teamă că nu ajung primii la piață sau la careva magazin care are reduceri......nesfârșitele apostrofări că sunt bătrâni și copiii ar trebui să le cedeze locul, chiar dacă pentru asta sunt deranjați jumătate dintre călători și tot setul de povești iscate de politețe sau impolitețe!
      No, aproape că te-am ajuns, Carmen! :))

      Ștergere
  6. eu cred ca reguli exista peste tot. doar ca nimeni sau foarte putini le respecta....
    in orasele in care transportul in comun respecta timpii afisati nu am nici un dubiu ca nu este folosit acest serviciu....
    in plus, pt ca autobuzul sa pooata ajunge la timp in statii ii trebuie banda lui. asa nu va fi afectat de blocajul din trafic....
    oricum ar fi inca mai e trebusoara de facut ca romanul sa lase masina acasa...:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Ar fi ideal sa lasam masina acasa si sa circulam pe jos,sau cu autobuzul.Eu n-am avut o saptamana masina si am fost tare suparata,pentru ca a trebuit sa apelez la tot felul de mijloace,pentru a ma duce la gradina,5 km..Bicicleta n-am, autobuz doua ,trei pe zi si e cam departe pentru mine pe jos.Deci,e imposibil sa ma adaptez in conditiile astea aici in orasul asta.

    RăspundețiȘtergere